Blog

Tentera British untuk Memperoleh Sistem Perlindungan Digital Anti Letupan

Kementerian Pertahanan UK telah memanfaatkan konsortium pertahanan untuk menyediakan perlindungan digital yang inovatif terhadap Alat Letupan Improvisasi (IED) dari jauh dan dikawal oleh radio.

Kontrak 45 juta paun ($52 juta) telah diberikan kepada Team Protect, yang terdiri daripada Leonardo, Leidos, PA Consulting dan Marshall Land Systems. Selimut Balistik Perlindungan

Tentera British untuk Memperoleh Sistem Perlindungan Digital Anti Letupan

Konsortium itu akan membangunkan platform digital untuk melindungi pangkalan tentera dengan mengesan dan mengganggu IED melalui teknologi canggih merentas spektrum elektromagnet.

Teknologi itu mestilah cukup kecil untuk dibawa oleh askar dan cukup mudah alih untuk dipasang ke dalam kenderaan tentera.

Team Protect akan bekerjasama dengan perniagaan kecil dan sederhana dalam tempoh lima tahun akan datang untuk mengusahakan kontrak tersebut.

Menteri Perolehan Pertahanan Britain Alex Chalk berkata sistem perlindungan digital baharu itu akan menggunakan set piawaian teknologi terbuka perkakasan dan perisian biasa yang setara dengan komputer meja dan perisian telefon selular.

Teknologi terbuka akan membolehkan tentera UK mengubah suai penyelesaian pada masa hadapan untuk kegunaan lain dan membolehkan kerjasama yang lebih besar dengan sekutu.

“Angkatan Tentera kita mendedikasikan hidup mereka untuk melindungi dan mengamankan negara kita.Memandangkan teknologi yang digunakan oleh musuh kami untuk mengancam pekerja dan operasi kami berkembang, kami sedang berinovasi untuk terus mendahului cabaran,” kata Chalk.

"Projek ini menghimpunkan teknologi dan industri UK perintis untuk mewujudkan sistem perlindungan terkemuka dunia untuk Angkatan Tentera kita."

Sebagai tambahan kepada sistem perlindungan IED, Team Protect akan membina kemudahan makmal integrasi termaju untuk menyokong inovasi dan eksperimen semasa sistem itu berkembang menentang ancaman yang muncul.

Penghantaran sistem inovatif itu dijadualkan bermula pada 2026, dengan peralatan "digunakan secara berperingkat" oleh Tentera British, Marin Diraja dan Tentera Udara Diraja.

Tentera British untuk Memperoleh Sistem Perlindungan Digital Anti Letupan

Pengesan Narkotik Letupan Mod Dwi The Defence Post bertujuan untuk menerbitkan pelbagai pendapat dan analisis berkualiti tinggi daripada pelbagai orang – adakah anda mahu menghantar pendapat anda kepada kami?Klik di sini untuk menyerahkan Op-Ed